Wyeth licentieert drug targets uit de samenwerking met Galapagos op gebied van botontkalking

Mechelen, België; 26 juni 2007 – Galapagos NV (Euronext & LSE: GLPG) kondigt vandaag aan dat Wyeth (NYSE:WYE) van haar recht gebruik heeft gemaakt om drie Galapagos drug targets voor bot aanmaak te licentiëren uit de 2003 onderzoeksovereenkomst op gebied van botontkalking (osteoporose).  Deze beslissing levert voor Galapagos een mijlpaalbetaling op van €1,05 miljoen.

Deze mijlpaal is de tweede die bereikt wordt binnen de osteoporose samenwerking uit november 2003.  Binnen deze samenwerking heeft Galapagos haar osteoporose expertise toegepast om nieuwe drug targets voor Wyeth te identificeren en te valideren.  In november 2004 selecteerde Wyeth enkele van deze targets voor interne validatie.  De aankondiging van vandaag is het resultaat van het licentiëren door Wyeth van drie targets voor haar interne drug discovery onderzoek.  Uit de 2003 samenwerkingsovereenkomst kan Galapagos tot €30 miljoen aan mijlpaalbetalingen ontvangen.  De targets in de Wyeth samenwerking zijn niet gerelateerd aan de gepatenteerde collectie gevalideerde targets in Galapagos’ eigen osteoporose programma.

“Het licentiëren door Wyeth van targets die door Galapagos geïdentificeerd zijn, bevestigt de kracht en de unieke technologie van onze target identificatie aanpak”, aldus Onno van de Stolpe, Chief Executive Officer van Galapagos.  “De expertise die heeft geleid tot deze mijlpaal met Wyeth vormt ook de basis voor onze eigen portfolio van nieuwe targets in osteoporose.”

Over osteoporose
Botontkalking is een ziekte die vooral voorkomt bij mensen van middelbare leeftijd waarbij onder invloed van hormonale wijzigingen de dichtheid van het bot afneemt.  De ontwikkeling van botontkalking wordt gekenmerkt door een klinisch significante afname van de botdichtheid die veroorzaakt wordt door een verhoging van de botresorptie.  De ziekte komt vier keer meer voor bij vrouwen dan bij mannen.  De enorme kosten van de gezondheidszorg die samenhangen met botontkalking (geschat op $15 miljard in de VS) hangen samen met de enorme toename van botfracturen bij botontkalkingspatiënten.  Waar de meeste huidige therapieën inwerken op het anti-resorptie mechanisme, zullen toekomstige therapieën gebaseerd worden op middelen met botvormende eigenschappen door targets en moleculen met anabolische functies en acties te identificeren.

Galapagos (Euronext Brussel, GLPG; Euronext Amsterdam, GLPGA, Londen AiM: GLPG) is een biotechnologiebedrijf dat zich richt op innovatief gentechnologisch geneesmiddelenonderzoek.  Het heeft klinische en preklinische onderzoeksprogramma’s in bot- en gewrichtsziekten, cachexia en menopauzale opvliegers.  Galapagos’ service-divisie BioFocus DPI levert de farma en biotech-industrie een breed scala aan producten en diensten op het gebied van target-tot-kandidaat medicijn.  Dit omvat zowel identificatie en validatie van nieuwe targets, als screening en drug discovery, tot en met het afleveren van een preklinisch kandidaat medicijn.  Daarnaast levert BioFocus DPI adenovirale reagentia voor de snelle identificatie en validatie van nieuwe targets, collecties van chemische moleculen voor drug discovery alsmede informatica en ADMET database producten[1] om targets en chemische moleculen te selecteren.  Galapagos heeft 450 medewerkers in acht landen, met haar hoofdkantoor in Mechelen, België.  Meer informatie over Galapagos en BioFocus DPI is te vinden op www.glpg.com en www.biofocusdpi.com.

ir@glpg.com

Dit bericht kan toekomstgerichte verklaringen bevatten, zoals, bijvoorbeeld, verklaringen die de woorden “gelooft”, “verwacht”, “streeft naar”, “plant”, “tracht”, “schat”, “kan”, “zal”, “zou kunnen” en “continueert” bevatten, alsmede gelijkaardige uitdrukkingen. Dergelijke toekomstgerichte verklaringen kunnen gekende en ongekende risico’s en onzekerheden en andere factoren inhouden die er toe zouden kunnen leiden dat de werkelijke resultaten, financiële toestand, prestaties of realisaties van Galapagos, of resultaten van de industrie, beduidend verschillen van historische resultaten of van toekomstige resultaten, financiële toestand, prestaties of realisaties die door dergelijke toekomstgerichte verklaringen expliciet of impliciet worden uitgedrukt.  Gelet op deze onzekerheden wordt de lezer aangeraden om geen overdreven vertrouwen te hechten aan deze toekomstgerichte verklaringen.  Deze toekomstgerichte verklaringen gelden slechts op de datum van publicatie van dit document.  Galapagos wijst uitdrukkelijk elke verplichting af om toekomstgerichte verklaringen in dit document bij te werken als weerspiegeling van enige wijziging van haar verwachtingen aangaande deze toekomstgerichte verklaringen of van enige wijziging in de gebeurtenissen, voorwaarden en omstandigheden waarop dergelijke verklaringen zijn gebaseerd, tenzij dit wettelijk of reglementair verplicht is.

[1] ADMET staat voor Absorptie, Distributie, Metabolisering, Excretie en Toxiciteit: deze 5 criteria zijn kritisch voor het succes van een farmaceutisch molecuul in de ontwikkeling tot geneesmiddel.