Positieve resultaten Nanocort® Fase I/II studie

Resultaten worden vandaag gepresenteerd tijdens de 2008 American College of Rheumatology Annual Scientific Meeting in San Francisco, VS

Mechelen, België; 27 oktober 2008 – Galapagos NV (Euronext: GLPG) kondigt vandaag aan dat Nanocort veilig blijkt en een snellere en meer uitgesproken vermindering van reumasymptomen laat zien in vergelijking met een referentie medicijn.  Deze bevindingen zijn het resultaat van een dubbelblind, placebo gecontroleerd Fase I/II klinisch onderzoek dat eerder dit jaar in het Radboud Universitair Centrum in Nijmegen (afdeling Reumatologie) werd afgerond.  De resultaten van het onderzoek zullen vandaag worden gepresenteerd op de American College of Rheumatology Annual Scientific Meeting in San Francisco.  Galapagos heeft in april 2008 Nanocort gelicenseerd van Enceladus.

Het Fase I/II onderzoek betrof 22 patiënten met actieve reuma.  Het doel van de studie was het testen van de veiligheid bij een éénmalige, intraveneuse toediening van Nanocort.  Een tweede doel was het bestuderen van de farmacokinetiek (‘wat gebeurt er met het medicijn in de patiënt?’) en het vergelijken van het therapeutische effect van Nanocort met een gelijkwaardige dosis van het corticosteroïde methylprednisolon acetaat.  Het onderzoek liet een goede tolerantie van Nanocort zien en slechts beperkte bijwerkingen.  Hoewel de studie niet groot genoeg was om het klinische effect te beoordelen, hadden de patiënten die Nanocort kregen een snellere en meer uitgesproken vermindering van reumasymptomen.  Beide patiëntengroepen reageerden op het toegediende medicijn, maar een goede respons werd alleen gezien bij de patiënten die Nanocort hadden gekregen.

“We zijn blij dat de resultaten van het Fase I/II onderzoek gepresenteerd worden tijdens een belangrijke wetenschappelijke conferentie van het American College of Rheumatology, een organisatie met strikte peer review (“collegiale toetsing”) op dit vakgebied.  De onderzoekers tonen aan dat Nanocort veilig is in dit onderzoek en dit resultaat maakt het aantrekkelijk om verdere klinische studies te starten om de effecten te bekijken voor toepassing bij chronische ontstekingsziekten.  Op basis van de vandaag door Dr Metselaar gepresenteerde resultaten zal Galapagos de ontwikkelingsplannen voor Nanocort verder bepalen,” aldus Onno van de Stolpe, CEO van Galapagos.

De poster presentatie, “Long-circulating Liposomal Prednisolone versus Pulse Intramuscular Mehtylprednisolone in Patients with Active Rheumatoid Arthritis” – Dr Pilar Barrera, principal investigator – L10, board #453, zal vandaag gehouden worden door Dr Bart Metselaar, CEO van Enceladus, op de American College of Rheumatology Annual Scientific Meeting in San Francisco om 18.00 uur.  De samenvatting, inclusief resultatenoverzicht, is te vinden op: www.rheumatology.org/annual, Abstracts, Search 2008, Advanced Search, “Metselaar” intypen bij categorie “Author name“.

Over Nanocort
Nanocort is een innovatief medicijn voor de behandeling van acute reuma aanvallen en andere ontstekingen waarbij een gluco-corticoïde therapie geïndiceerd is zoals multiple sclerose en inflammatoire darmziekten.  Nanocort bestaat uit een veel toegepaste corticosteroïde ingesloten in kleine lipide bolletjes (liposomen).  Gluco-corticoïden worden algemeen voorgeschreven bij de behandeling van reuma en andere ontstekingen, maar de toepassing ervan is beperkt vanwege de bijwerkingen.  Bij Nanocort is het gluco-corticoïde in de bloedbaan “verpakt”  in het liposoom.  Na injectie hopen de Nanocort liposomen zich op bij de plek van de ontsteking en komt het gluco-corticoïde vrij.  Het gevolg hiervan is dat zowel de frequentie van toediening als de nadelige invloed van gluco-corticoïde verminderd wordt in vergelijking met andere therapieën.

Galapagos (Euronext Brussel, GLPG; Euronext Amsterdam, GLPGA, OTC: GLPYY) is een biotechnologiebedrijf dat zich richt op innovatief gentechnologisch geneesmiddelenonderzoek.  Het heeft preklinische onderzoeksprogramma’s in bot- en gewrichtsziekten en bot metastase.  Galapagos’ service-divisie BioFocus DPI levert de farma en biotech-industrie een breed scala aan producten en diensten op het gebied van target-tot-kandidaat medicijn.  Dit omvat zowel identificatie en validatie van nieuwe targets, als screening en drug discovery, tot en met het afleveren van een preklinisch kandidaat medicijn.  Daarnaast levert BioFocus DPI adenovirale reagentia voor de snelle identificatie en validatie van nieuwe targets, collecties van chemische moleculen voor drug discovery alsmede informatica en ADMET producten om chemische moleculen te selecteren.  Galapagos heeft 500 medewerkers in zes landen, met haar hoofdkantoor in Mechelen, België.  Meer informatie over Galapagos en BioFocus DPI is te vinden op www.glpg.com en www.biofocusdpi.com.

Dit bericht kan toekomstgerichte verklaringen bevatten, zoals, bijvoorbeeld, verklaringen die de woorden “gelooft”, “verwacht”, “streeft naar”, “plant”, “tracht”, “schat”, “kan”, “zal”, “zou kunnen” en “continueert” bevatten, alsmede gelijkaardige uitdrukkingen. Dergelijke toekomstgerichte verklaringen kunnen gekende en ongekende risico’s en onzekerheden en andere factoren inhouden die er toe zouden kunnen leiden dat de werkelijke resultaten, financiële toestand, prestaties of realisaties van Galapagos, of resultaten van de industrie, beduidend verschillen van historische resultaten of van toekomstige resultaten, financiële toestand, prestaties of realisaties die door dergelijke toekomstgerichte verklaringen expliciet of impliciet worden uitgedrukt. Gelet op deze onzekerheden wordt de lezer aangeraden om geen overdreven vertrouwen te hechten aan deze toekomstgerichte verklaringen. Deze toekomstgerichte verklaringen gelden slechts op de datum van publicatie van dit document. Galapagos wijst uitdrukkelijk elke verplichting af om toekomstgerichte verklaringen in dit document bij te werken als weerspiegeling van enige wijziging van haar verwachtingen aangaande deze toekomstgerichte verklaringen of van enige wijziging in de gebeurtenissen, voorwaarden en omstandigheden waarop dergelijke verklaringen zijn gebaseerd, tenzij dit wettelijk of reglementair verplicht is.