GALAPAGOS VERWACHT 4Q ’05 OPBRENGSTEN OVEREENKOMSTIG RICHTLIJN; VERMINDERDE CASH BURN IN HET JAAR 2005

Mechelen, België; 18 januari, 2006

Trading update
Galapagos (Euronext & LSE: GLPG) kondigt vandaag de verwachting aan dat geconsolideerde inkomsten in de vierde kwartaal van 2005 de richtlijn van € 7.7 miljoen zullen halen en dat de cash burn voor het gehele jaar 2005 lager zal zijn dan de richtlijn van  € 7 miljoen.
Tijdens de presentatie van de derde-kwartaal cijfers op 10 november 2005 heeft Galapagos, gezien de BioFocus overname, richtlijnen uitgegeven richting de markt voor haar laatste kwartaal inkomsten.  De totale geconsolideerde opbrengsten voor het hele jaar 2005 zullen uitkomen op € 11 miljoen, vergeleken bij € 7,8 miljoen voor 2004.  Het productaanbod van BioFocus, variërend van target discovery tot lead optimization, genereert steeds meer omzet wat is toe te schrijven aan de grote veelzijdigheid van de technologie, de breedte van de aangeboden producten en de expertise van het personeel in het drug discovery proces.  De financiële controle heeft ervoor gezorgd dat het bedrijf de cash burn  lager dan de richtlijn van €7 miljoen heeft weten te houden, zonder concessies te doen aan de voortgang in de eigen drug discovery pijplijn.  De resultaten van BioFocus zijn effectief geconsolideerd vanaf 12 oktober 2005, deze worden gepubliceerd in het Galapagos jaarrapport van 2005 op 3 maart 2006.

Galapagos’ drug discovery programma update

Op 10 november 2005, heeft Galapagos bekend gemaakt dat zij succesvol onderzoeksresultaten heeft verkregen in één van haar projecten voor reumatoïde artritis (RA), door een belangrijke verlaging van ziekte-veroorzakende cytokines te laten zien in muizen, het algemeen geaccepteerde diermodel voor RA.  Volgend op deze veelbelovende data heeft Galapagos vandaag bekend gemaakt proof of concept te hebben gerealiseerd door een verminderde zwelling van een muizenpoot te laten zien.  De resultaten van vandaag valideren de motor voor de medicijn-ontwikkeling van het bedrijf verder.  Tevens geven ze een indicatie dat met passende optimalisatie deze eerste reeks van chemische moleculen potentie toont om een nieuw medicijn voor behandeling van reumatoïde artritis te leveren.  In Galapagos’ programma voor Alzheimer zijn de in vivo data van het muizenmodel nog niet overtuigend.  Op basis van deze resultaten, heeft het bedrijf dan ook besloten prioriteit te geven aan haar drug discovery pijplijn in bot- en gewrichtsziekten en een versnelling te realiseren in de ontwikkeling van product kandidaten in haar RA programma.

Board aanstellingen

Dr. David Stone, 59 jaar, is bestuursvoorzitter van Cambridge Biostability Ltd. en non-executive voorzitter van Cambridge Sensors Ltd. en ERBI Ltd.  Dr. Stone is een van de oprichters van BioFocus.  Hij was voorzitter van de raad van bestuur van BioFocus van mei 2003 tot oktober 2005.  Hiervoor heeft hij de positie van CEO van BioFocus bekleed vanaf 1997.  Van 1974 tot 1996 heeft Dr. Stone een aantal posities bekleed binnen de Wellcome Research Laboratories.  Dr. Stone heeft een BSc en is gepromoveerd in Biochemie aan de Universiteit in Birmingham, V.K.  Hij is de auteur van meer dan 50 publicaties.

Henry Geoffrey (Geoff) McMillan, 49 jaar, is non-executive bestuurslid van Maelor Plc en heeft meer dan twintig jaar ervaring in de farma en biofarma sectoren.  Geoff kwam bij BioFocus als COO in november 2002 en was CEO van het bedrijf van mei 2003 tot oktober 2005.  Geoff kwam in 1996 bij Elan en was behulpzaam in de ontwikkeling van Elan in Europa en de internationale markten.  In 1993 was Geoff lid van de raad van bestuur van de Xenova Groep Plc als Commercieel Directeur, waar hij leiding gaf aan de commerciële activiteiten.  Hiervoor was Geoff werkzaam bij Roche waar hij de positie van Global Head of Business Development and Planning bekleedde en lid was van de raad van bestuur van Roche’s Farmaceutische Divisie.  Hij begon zijn carrière als Medisch Vertegenwoordiger bij Smith en Nephew.

Beide aanstellingen zijn voor afhankelijke non-executive bestuursleden voor een periode die eindigt met de AVA die zal worden gehouden voor het goedkeuren van het fiscale jaar 2008.  Er zijn geen verdere details die onder Schedule 2 (g), Rule 17 van de AIM regels bekend gemaakt dienen te worden.

Tijdens de BAVA gehouden op 6 januari, zijn alle overige agendapunten geaccepteerd, waaronder de toekenning van warranten aan Mr. Stone en Mr. McMillan en een aanpassing van de statuten van het bedrijf waar zij op het gemachtigde kapitaal betrekking hebben.

Galapagos is een beursgenoteerde onderneming die zich richt op innovatief gentechnologisch geneesmiddelenonderzoek (Euronext Brussel, GLPG; Euronext Amsterdam, GLPGA, Londen AiM: GLPG) dat programma’s heeft om medicijnen te ontwikkelen, gebaseerd op eigen doeleiwitten (“targets“) die een rol spelen bij de bot- en gewrichtsziekten osteoartritis, osteoporose en reumatoïde artritis.  Via haar divisie BioFocus, biedt Galapagos een breed scala aan van producten en diensten op het gebied van “target-tot-kandidaat medicijn”.  Farmaceutische en biotechnologie bedrijven krijgen hiermee toegang tot technologie om targets te ontdekken en te valideren alsmede drug discovery activiteiten tot en met het afleveren van een preklinisch kandidaat medicijn.  Daarnaast levert BioFocus adenovirale reagentia voor de snelle identificatie en validatie van nieuwe targets en collecties van chemische moleculen voor drug discovery.  Galapagos heeft 203 medewerkers, waaronder 76 PhDs, en heeft vestigingen in Mechelen, België, Saffron Walden, Engeland  en Leiden, Nederland.  Tot haar partners behoren Amgen, AstraZeneca, Bayer, Boehringer Ingelheim, Celgene, GlaxoSmithKline, Idenix, Novartis, Organon, Serono, Vertex, en Wyeth.   Meer informatie over Galapagos en BioFocus is te vinden op www.glpg.com.