Galapagos verklaart het bod op BioFocus gestand te doen voor de aangemelde aandelen

Galapagos (Euronext Brussel: GLPG – Euronext Amsterdam: GLPGA) kondigt aan dat op 12 oktober geldige aanmeldingen zijn ontvangen voor 12.552.464 BioFocus aandelen, wat ongeveer 76,9% van het uitstaand aandelenkapitaal van BioFocus plc vertegenwoordigt. Op basis van dit aantal aanmeldingen heeft de Raad van Bestuur van Galapagos verklaard het bod gestand te doen voor de aangemelde aandelen.

“We zijn zeer verheugd met dit aantal aanmeldingen en kijken ernaar uit om de synergie te gaan realiseren binnen de nieuwe onderneming”, zegt Onno van de Stolpe, Chief Executive Officer van Galapagos, “Het hoge percentage BioFocus aandelen dat is aangeboden binnen een biedingsperiode van drie weken gecombineerd met de gunstige reactie van de financiële markten en analisten zijn naar ons idee een sterke bevestiging van de strategische rationale om de twee bedrijven te combineren en een geïntegreerde drug discovery onderneming te creëren.”

BioFocus plc (AiM: BIO) is een vooraanstaand medicijn ontwikkelingsbedrijf met kennis op het gebied van chemie, het ontdekken van lead moleculen alsmede de verdere optimalisatie tot kandidaat medicijnen. De expertise van Galapagos is het ontdekken van nieuwe targets die de basis vormen voor de ontwikkeling van medicijnen.  De combinatie van de twee bedrijven biedt een breed scala aan van diensten – identificatie van targets tot en met de levering van kandidaat medicijnen – alsook een versnelling van Galapagos’ interne medicijn ontwikkelingsprogramma’s in bot- en gewrichtsziekten.

Belangrijke gegevens en data:

•         Aanmeldingen ontvangen voor 76,9% van het uitstaand aandelenkapitaal van BioFocus per 12 oktober 2005
  •         Aanvragen zijn gedaan bij de Londen Stock Exchange voor toelating op AiM en bij Euronext voor de toelating van de nieuwe aandelen op Eurolist
  •         Uitgifte tot 3.960.646 nieuwe aandelen van Galapagos NV gebaseerd op een wisselkoers van 0,225 Galapagos aandeel voor ieder BioFocus aandeel
  •         When Issued Trading op AiM wordt verwacht te beginnen op 17 oktober 2005
  •         Toelating tot de notering op Eurolist wordt verwacht te beginnen op 18 oktober 2005
  •         Toelating tot de notering van de Galapagos aandelen op AiM wordt verwacht te beginnen op 20 oktober 2005
    Voor verdere details aangaande de bieding en de toelating tot de notering zie het eerder vandaag uitgegeven persbericht: “Galapagos NV: Update van de aanbevolen Bieding door Galapagos NV op BioFocus plc.”

Informatie over Galapagos
    Galapagos is een beursgenoteerde onderneming die zich richt op innovatief gentechnologisch geneesmiddelenonderzoek (Euronext Brussel, GLPG; Euronext Amsterdam, GLPGA) dat met succes een aantal nieuwe targets ontdekt en gevalideerd heeft die een rol spelen bij de bot- en gewrichtsziekten osteoartritis, osteoporose en reumatoïde artritis, evenals bij astma en de ziekte van Alzheimer. De gepatenteerde targets en compounds die resulteren uit deze onderzoeksprogramma’s vormen de basis voor de ontwikkeling van nieuwe geneesmiddelen door Galapagos, gecombineerd met het selectief in licentie geven via partnerovereenkomsten gedurende het ontwikkelingstraject van een project. De combinatie van BioFocus en Galapagos zal een volledig scala van drug discovery diensten aanbieden aan farmaceutische en biotechnische bedrijven, van het identificeren van targets tot aan het afleveren van een kandidaat medicijn dat klaar is voor pre-klinische testen. Daarnaast zal de gecombineerde onderneming adenovirale reagentia voor snelle identificatie en validatie van nieuwe targets en compound collecties voor screening aanbieden. Galapagos en BioFocus hebben gecombineerd 193 medewerkers, waaronder 74 PhD’s, en is gevestigd in Saffron Walden, VK, Mechelen, België en Leiden, Nederland. Tot de partners van de gecombineerde entiteit behoren Amgen, Bayer, Boehringer Ingelheim, Celgene, GlaxoSmithKline, Novartis, Organon, Serono, Vertex en Wyeth. Meer informatie over Galapagos is te vinden op www.glpg.com. Meer informatie over BioFocus is te vinden op www.biofocus.com.