Galapagos start nieuw samenwerkingsverband met AstraZeneca

Mechelen, België, 3 augustus 2006 – Galapagos NV (Euronext & LSE: GLPG), een geïntegreerde drug discovery onderneming, kondigt vandaag aan dat haar service divisie BioFocus DPI een nieuwe drug discovery samenwerking is aangegaan met AstraZeneca (LSE, NYSE, OMX: AZN),  wereldleider in de farmaceutische industrie.  Dit is het eerste contract van AstraZeneca voor BioFocus DPI op het gebied van drug discovery services.  Binnen deze overeenkomst zal BioFocus DPI hit-to-lead medicinale chemie activiteiten uitvoeren als onderdeel van AstraZeneca’s ontwikkeling van medicijnen voor luchtwegaandoeningen.  De omvang van het contract voor Galapagos bedraagt €650,000.

“Wij zijn verheugd met dit AstraZeneca contract om hen ondersteuning te geven in het ontwikkelen van nieuwe geneesmiddelen,” aldus Onno van de Stolpe, Chief Executive Officer van Galapagos.  “Onze medicinale chemie  binnen BioFocus DPI is van topniveau en zal van groot  belang zijn in deze nieuwe samenwerking.  We verwachten dat dit de basis kan vormen voor een langdurige relatie met AstraZeneca.”

“We willen onze hit-to-lead programma’s versterken met de medicinale chemie expertise van BioFocus DPI.  Wij hebben gekozen voor BioFocus DPI vanwege hun goede reputatie en expertise in moderne technologie voor lead generatie.  De kwaliteit van de science van BioFocus DPI zal extra waarde toevoegen aan het project,” voegt Dr. Lars-Erik Arvidsson, Vice President R&D Lund van AstraZeneca toe.  “We zijn zeer positief over deze samenwerking, en verwachten veelbelovende leads voor kandidaat-medicijnen te identificeren.”

Galapagos is een beursgenoteerde onderneming die zich richt op innovatief gentechnologisch geneesmiddelenonderzoek (Euronext Brussel, GLPG; Euronext Amsterdam, GLPGA, Londen AiM: GLPG) dat programma’s heeft om medicijnen te ontwikkelen, gebaseerd op eigen doeleiwitten (“targets“) die een rol spelen bij de bot- en gewrichtsziekten osteoartritis, osteoporose en reumatoïde artritis.  Via haar divisie BioFocus DPI, biedt Galapagos een breed scala aan van producten en diensten op het gebied van “target-tot-kandidaat medicijn”.  Farmaceutische en biotechnologie bedrijven krijgen hiermee toegang tot technologie om targets te ontdekken en te valideren alsmede drug discovery activiteiten tot en met het afleveren van een preklinisch kandidaat medicijn.  Daarnaast levert BioFocus DPI adenovirale reagentia voor de snelle identificatie en validatie van nieuwe targets en collecties van chemische moleculen voor drug discovery.  Galapagos heeft meer dan 330 medewerkers, waaronder 144 PhDs, in zeven landen, met hoofdkantoor in Mechelen, België.  Meer informatie over Galapagos en BioFocus DPI is te vinden op www.glpg.com.

Over AstraZeneca

AstraZeneca is een leidende internationale farmaceutische onderneming en betrokken in onderzoek, ontwikkeling, productie, marketing en verkoop van recept geneesmiddelen en de levering van services in de gezondheidszorg.  Het is een van de grootste farmaceutische bedrijven in de wereld met een omzet van €18.7 miljard en toonaangevende posities in de verkoop van gastro-enterologische, cardiovasculaire, neurologische, respiratoire, oncologische en anti-infectie producten.  AstraZeneca is opgenomen in zowel de Dow Jones Sustainability Index alsook de FTSE4Good Index.  Meer informatie over AstraZeneca is te vinden op www.astrazeneca.com.

CONTACT:

Tel: +31 6 290 980 28

Dit bericht kan toekomstgerichte verklaringen bevatten, zoals, bijvoorbeeld, verklaringen die de woorden “gelooft”, “verwacht”, “streeft naar”, “plant”, “tracht”, “schat”, “kan”, “zal”,” zou kunnen” en “continueert” bevatten, alsmede gelijkaardige uitdrukkingen. Dergelijke toekomstgerichte verklaringen kunnen gekende en ongekende risico’s,n onzekerheden en andere factoren inhouden die er toe zouden kunnen leiden dat de werkelijke resultaten, financiële toestand, prestaties of realisaties van Galapagos, of resultaten van de industrie, beduidend verschillen van historische resultaten of van toekomstige resultaten, financiële toestand, prestaties of realisaties die door dergelijke toekomstgerichte verklaringen expliciet of impliciet worden uitgedrukt.  Gelet op deze onzekerheden wordt de lezer aangeraden om geen overdreven vertrouwen te hechten aan deze toekomstgerichte verklaringen.  Deze toekomstgerichte verklaringen gelden slechts op de datum van publicatie van dit document. Galapagos wijst uitdrukkelijk elke verplichting af om toekomstgerichte verklaringen in dit document bij te werken als weerspiegeling van enige wijziging van haar verwachtingen aangaande deze toekomstgerichte verklaringen of van enige wijziging in de gebeurtenissen, voorwaarden en omstandigheden waarop dergelijke verklaringen zijn gebaseerd, tenzij dit wettelijk of reglementair verplicht is.