Galapagos neemt Inpharmatica over

Acquisitie versterkt positie in drug discovery

Webcast Conference Call gepland voor 10.00 uur CET op 6 december 2006

• Overname voor €12,5 miljoen in aandelen
  • Onderdeel van de overname is een geschatte €6 miljoen aan contanten
  • Mogelijke uitkering van maximaal €6,6 miljoen in aandelen bij het behalen van overeengekomen commerciële doelstellingen
  • Technologie zal Galapagos’ geneesmiddelenontwikkeling versnellen
  • Producten en diensten verbreden en verdiepen aanbod van BioFocus DPI
  • Geschatte Inpharmatica omzet voor 2006 van €4,7 miljoen
  •
    Mechelen, België, en Londen, Engeland, 6 december 2006; Galapagos NV (Euronext & London AIM: GLPG), een geïntegreerde drug discovery onderneming, en het Engelse Inpharmatica Ltd. kondigen vandaag aan dat zij een overeenkomst zijn aangegaan voor de overname van Inpharmatica door Galapagos in een volledige aandelentransactie.  De overname prijs van Inpharmatica bestaat uit drie onderdelen: de Inpharmatica business is gewaardeerd op €6,5 miljoen, de geschatte kas-positie op nog eens €6 miljoen (waarvan  circa de helft ontvangen zal worden voor 31 December 2006), en een mogelijke uitkering van €6,6 miljoen indien een aantal vastgestelde commerciële doelstellingen wordt gehaald.

Galapagos zal, op basis van een koers van €8,82 per aandeel  (het 30-daags gemiddelde van  de GLPG aandelenkoers tot 5 december 2006), maximaal 2.165.582 nieuwe aandelen uitgeven ervan uitgaande dat volledig aan de voorwaarden van de drie genoemde onderdelen wordt voldaan.  De nieuwe aandelen zullen in drie tranches worden uitgegeven aan de Inpharmatica aandeelhouders.  De eerste tranche van 623.582 nieuwe Galapagos aandelen wordt uitgegeven in december 2006.  De twee volgende tranches zullen worden uitgegeven in april en mei 2007.  Het exacte aantal uit te geven aandelen in deze twee tranches zal afhangen van bepaalde contractueel overeengekomen voorwaarden.

Alle uit te geven aandelen zullen onderworpen zijn aan een zogenaamde lock up overeenkomst die eindigt 10 mei 2007.  Galapagos zal notering van de nieuw uitgegeven aandelen aanvragen op Euronext Brussel en Euronext Amsterdam, afhankelijk van goedkeuring door de Centrale Belgische Financiële Autoriteit (BFIC-CBFA) van een prospectus zoals vereist onder de Belgische wetgeving, alsmede op de AIM in Londen.

Inpharmatica is een leider in de ontwikkeling en toepassing van producten en diensten op gebied van bepaling van geschiktheid van targets en chemische moleculen in geneesmiddelenonderzoek. Deze drug discovery technologieën van Inpharmatica zullen Galapagos’ leidende positie op dit gebied nog verder versterken door een verbetering van de mogelijkheden om targets en chemische moleculen te selecteren op basis van de voorspellende modellen en hieraan gerelateerde expertise.  Deze technologie omvat allereerst ADME[1]-diensten (Admensa(TM)), een nieuwe aanpak om de beste chemische moleculen te selecteren in geneesmiddelenonderzoek; het omvat ook informatica-diensten (Chematica(TM)) voor de selectie van targets die het meest geschikt zijn op basis van drugability (het criterium voor de effectiviteit waarmee chemische moleculen met goede ADME-eigenschappen kunnen aangrijpen op een bepaald target, zodanig dat ze tot geneesmiddel ontwikkelt kunnen worden).  Beide technologieën kennen al een wijdverspreid gebruik in de farmaceutische industrie, en genieten al jarenlang succesvolle toepassing.  De belangrijkste nieuwe klanten die Inpharmatica toevoegt aan de Galapagos groep zijn Pfizer en Schering.

Inpharmatica zal onderdeel worden van BioFocus DPI, de servicedivisie van Galapagos.  BioFocus DPI zal de commerciële en wetenschappelijke leiding overnemen van Inpharmatica, inclusief alle verantwoordelijkheid voor de lopende contracten.   De bedrijven verwachten dat, als gevolg van de overname, de directiefuncties alsmede commerciële en administratieve functies bij Inpharmatica zullen verdwijnen.  De huidige CEO en CFO zullen Galapagos assisteren in de overdracht tot resp. 31 december 2006 and 31 maart 2007.  De synergie tussen de bedrijven zal naar verwachting direct een jaarlijkse kostenbesparing van ca. €1,5 miljoen opleveren.  Als onderdeel van de acquisitie ontvangt Galapagos ook bepaalde rechten op toekomstige betalingen uit Inpharmatica’s interne PPAR-delta onderzoeksprogramma, dat gericht is op obesitas (vetzucht) en diabetes; dit programma bevindt zich in het stadium van kandidaat medicijn selectie.

“We zijn verheugd dat we de drug discovery capaciteiten van Inpharmatica kunnen toevoegen aan onze BioFocus DPI business.  Deze technologie voor de selectie van targets en chemische moleculen verbreedt ons palet aan oplossingen voor geneesmiddelenonderzoek, zowel voor onze interne R&D binnen Galapagos, als voor onze diensten-divisie”, zegt Onno van de Stolpe, CEO van Galapagos.  “Het versterkt onze positie om additionele turn-key deals aan te gaan die zich uitstrekken van target discovery tot aan Proof of Concept in de kliniek”.

“We zijn ervan overtuigd dat het opgaan van onze drug discovery services in BioFocus DPI de beste waarde creëert voor onze aandeelhouders”, voegt John Lisle toe, de CEO van Inpharmatica.  “De integratie van onze Admensa en Chematica activiteiten in het BioFocus DPI productaanbod zal het commerciële potentieel sterk vergroten”.

Rationale en strategie van de acquisitie door Galapagos

Galapagos neemt Inpharmatica over als onderdeel van haar strategie om wereldwijd een  leidende positie te op te bouwen in drug discovery services, zich uitstrekkend van target discovery tot aan Proof of Concept in de kliniek.

Galapagos zal Inpharmatica integreren in haar service-divisie BioFocus DPI.  Inpharmatica heeft in totaal circa 30 werknemers in Cambridge en Londen, Engeland.  Een meerderheid hiervan zal onderdeel worden van BioFocus DPI waarmee het totale aantal werknemers in Galapagos op ruim 380 in 7 landen komt.

Galapagos zal de overgenomen technologie ook toepassen in haar interne geneesmiddelenontwikkeling in bot- en gewrichtziekten, met als doel de ontwikkeling van kandidaat geneesmiddelen naar de kliniek te versnellen.

De overname van Inpharmatica past goed in Galapagos’ strategie om turn-key allianties in drug discovery aan te gaan met farmaceutische en  biotechnologiebedrijven, omdat hiermee het scala aan technologieën en producten verbreed wordt.  Galapagos ging in juni van dit jaar reeds een dergelijke turn-key alliantie aan met GlaxoSmithKline in artrose, en stelt zich ten doel om nog twee turn-key deals aan te gaan in de komende drie jaar.

De voorspellende drug discovery expertise van Inpharmatica zal Galapagos’ interne ontwikkelingspijplijn versnellen, doordat het een vroegtijdige selectie van targets en chemische moleculen in het proces van geneesmiddelontwikkeling mogelijk maakt.

Webcast Conference Call details

Galapagos zal een teleconferentie houden die begint om 10.00 AM CET.  Voor deelname aan de teleconferentie, kunt u +32 2290 1608 bellen, minimaal tien minuten voor aanvang.  Na de presentatie zal een vraag- en antwoordsessie volgen.  De audio webcast is live te volgen via Galapagos’ website www.glpg.com en Inpharmatica’s website www.inpharmatica.co.uk, en zal na de uitzending een maand beschikbaar blijven op de websites van beide bedrijven.

Galapagos is een beursgenoteerde onderneming die zich richt op innovatief gentechnologisch geneesmiddelenonderzoek (Euronext Brussel, GLPG; Euronext Amsterdam, GLPGA, Londen AiM: GLPG) dat programma’s heeft om medicijnen te ontwikkelen, gebaseerd op eigen doeleiwitten (“targets“) die een rol spelen bij de bot- en gewrichtsziekten osteoartritis, osteoporose en reumatoïde artritis.  Via haar divisie BioFocus DPI, biedt Galapagos een breed scala aan van producten en diensten op het gebied van “target-tot-kandidaat medicijn”.  Farmaceutische en biotechnologie bedrijven krijgen hiermee toegang tot technologie om targets te ontdekken en te valideren alsmede drug discovery activiteiten tot en met het afleveren van een preklinisch kandidaat medicijn.  Daarnaast levert BioFocus DPI adenovirale reagentia voor de snelle identificatie en validatie van nieuwe targets en collecties van chemische moleculen voor drug discovery.  Galapagos heeft meer dan 360 medewerkers, waaronder 144 PhDs, in zeven landen, met hoofdkantoor in Mechelen, België.  Galapagos houdt aan haar omzetverwachting voor 2006 van €33-38 miljoen.  Meer informatie over Galapagos en BioFocus DPI is te vinden op www.glpg.com.

Over Inpharmatica

Inpharmatica is een private drug discovery onderneming.  Opgericht in 1998, heeft het bedrijf ongeveer 30 medewerkers in Londen en Cambridge, Engeland.  De belangrijkste aandeelhouders zijn 3i, GIMV, Advent Venture Partners, Abingworth, Gilde en Reed Elsevier Ventures.  Inpharmatica onderscheidt zich in het effectief managen en gebruik maken van de enorme hoeveelheid beschikbare gegevens over menselijke genen, eiwitten,  (targets) en kandidaat geneesmiddelen in drug discovery

Het bedrijf biedt een compleet scala aan producten en diensten om het drug discovery proces te versnellen en het ontwikkelen van hoog-kwalitatieve kandidaat moleculenmogelijk te maken.

Inpharmatica rapporteerde een operationeel verlies van €11,9 miljoen over geheel 2005.  Dit verlies was toe te schrijven aan haar interne onderzoeksdivisie, en een netto balans van €10,9 miljoen (voor een preferente aandeelhouders lening van €18,5, welke geheel vervalt bij de consolidatie door Galapagos).  Inpharmatica heeft deze interne onderzoeksdivisie in 2006 gesloten, consolideerde alle activiteiten in een service model, en is op dit moment in een ver gevorderd stadium met een partner voor het verkopen van haar PPAR delta onderzoeksprogramma.

Galapagos neemt deze zowel de services alsook de toekomstige betalingen die samenhangen met het PPAR delta onderzoeksprogramma.  Er zijn twee service units binnen Inpharmatica:

Chematica(TM), gericht op de selectie van de beste targets en de optimale chemie als startpunt voor de ontwikkeling van medicijnen.

Admensa(TM), gericht op efficiëntere selectie van chemische moleculen met optimale ADME-eigenschappen.

Inpharmatica is een bekende en alom gewaardeerde partner voor de farmaceutische en biotechnologische industrie met een uitstekend netwerk met vooraanstaande bedrijven in deze sector.  Meer informatie over Inpharmatica is te vinden op www.inpharmatica.co.uk.

Toekomstgerichte verklaringen

Dit bericht kan toekomstgerichte verklaringen bevatten, zoals, bijvoorbeeld, verklaringen die de woorden “gelooft”, “verwacht”, “streeft naar”, “plant”, “tracht”, “schat”, “kan”, “zal”,” zou kunnen” en “continueert” bevatten, alsmede gelijkaardige uitdrukkingen.  Dergelijke toekomstgerichte verklaringen kunnen gekende en ongekende risico’s en onzekerheden en andere factoren inhouden die er toe zouden kunnen leiden dat de werkelijke resultaten, financiële toestand, prestaties of realisaties van Galapagos, of resultaten van de industrie, beduidend verschillen van historische resultaten of van toekomstige resultaten, financiële toestand, prestaties of realisaties die door dergelijke toekomstgerichte verklaringen expliciet of impliciet worden uitgedrukt.  Gelet op deze onzekerheden wordt de lezer aangeraden om geen overdreven vertrouwen te hechten aan deze toekomstgerichte verklaringen.  Deze toekomstgerichte verklaringen gelden slechts op de datum van publicatie van dit document.  Galapagos wijst uitdrukkelijk elke verplichting af om toekomstgerichte verklaringen in dit document bij te werken als weerspiegeling van enige wijziging van haar verwachtingen aangaande deze toekomstgerichte verklaringen of van enige wijziging in de gebeurtenissen, voorwaarden en omstandigheden waarop dergelijke verklaringen zijn gebaseerd, tenzij dit wettelijk of reglementair verplicht is.

CONTACTEN:

Voor Galapagos NV:                              Voor Inpharmatica:
    Onno van de Stolpe                                 John Lisle
    CEO                                                      CEO
    +31 6 2909 8028                                   +44 20 74 47 23

ir@glpg.com                                           j.lisle@inpharmatica.co.uk

[1] ADME staat voor Absorptie, Distributie, Metabolisering, and Excretie: deze 4 criteria zijn kritisch voor het succes van een farmaceutisch molecuul in de ontwikkeling tot geneesmiddel.