Galapagos neemt drug discovery activiteiten over van Discovery Partners International

Door deze aanwinst staat BioFocus wereldwijd in de top 5
 van drug discovery services

Webcast teleconferentie vandaag om 10.30 uur.

• Galapagos betaalt voor de overname €4.25 miljoen in contanten
  • De vier DPI vestigingen in de Verenigde Staten, Duitsland en Zwitserland zullen  Galapagos’ servicedivisie BioFocus over de hele linie versterken
  • Door deze transactie krijgt Galapagos een sterke basis in de Verenigde Staten
  • Galapagos verkrijgt extra capaciteit voor de strategische alliantie met GSK
  • De verworven serviceactiviteiten zullen naar verwachting meer dan €8 miljoen bijdragen aan de omzet van BioFocus in de tweede helft van 2006 en zullen vanaf 2007 cash flow positief zijn
    San Diego, Californië, VS, en Mechelen, België; 13 juni 2006 – Discovery Partners International, Inc., of DPI (Nasdaq: DPII) en Galapagos NV (Euronext & LSE: GLPG), een geïntegreerde drug discovery onderneming, kondigen vandaag aan dat ze een definitieve overeenkomst zijn aangegaan om alle drug discovery activiteiten van DPI over te dragen aan Galapagos voor een bedrag van €4.25 miljoen in contanten.  Deze acquisitie omvat de activiteiten van alle vier de drug discovery vestigingen van DPI: San Diego en South San Francisco in de VS, Allschwill (Bazel) in Zwitserland en Heidelberg in Duitsland, alsook DPI’s Japanse verkoopkantoor in Tokio.

Op grond van de overeenkomst zal DPI al het uitstaande aandelenkapitaal en deelnemingen in haar directe dochterondernemingen Discovery Partners International AG, ChemRx Advanced Technologies, Inc., Xenometrix, Inc. en Discovery Partners International, L.L.C., verkopen aan Galapagos.  DPI zal ook al haar servicecontracten aan Galapagos overdragen.  Deze transactie is onderworpen aan de gebruikelijke voorwaarden en wordt naar verwachting afgerond in juli 2006.

De vier huidige DPI vestigingen blijven volledig operationeel en zullen opgaan in BioFocus, de drug discovery servicedivisie van Galapagos.  Het management anticipeert en verwacht een soepele integratie van de activiteiten.  Alles zal erop gericht zijn om tijdens de transitie fase de huidige klanten van DPI  hetzelfde serviceniveau te garanderen.  BioFocus zal het wetenschappelijke management overnemen van de DPI laboratoria, inclusief de uitvoering van alle lopende servicecontracten, en de algemene operationele activiteiten zullen door Galapagos geleid gaan worden.  Als gevolg van de integratie van de service organisaties verwachten de bedrijven een reductie van de administratieve- en managementfuncties in de vestiging in San Diego.

Als resultaat van de integratie van DPI binnen BioFocus en om de waarde en reputatie van de merknaam van DPI in drug discovery services te reflecteren, zal de nieuwe servicedivisie “BioFocus DPI” gaan heten.

“We zijn zeer verheugd dat we de gerenommeerde drug discovery activiteiten van DPI kunnen toevoegen aan onze BioFocus divisie.  De kwaliteiten en mogelijkheden van DPI zullen onze technologie aanzienlijk versterken, zowel wat betreft het productaanbod als de klantenbasis.  Met deze aanwinst wordt BioFocus DPI één van de top 5 spelers wereldwijd op gebied van drug discovery services  en krijgt Galapagos een sterke basis in de VS,” aldus Onno van de Stolpe, CEO van Galapagos.  “Wij krijgen nu een wereldwijd netwerk met vestigingen in zeven landen.  De gecombineerde groep zal diensten aanbieden van target  tot en met de levering van kandidaat medicijnen.  Dit zal de positie van Galapagos versterken om verdere turnkey contracten binnen te halen zoals de alliantie met GlaxoSmithKline die vorige week is aangekondigd.  Door deze acquisitie verkrijgen we ook extra capaciteit om het programma voor deze alliantie te versnellen.  We kijken ernaar uit de DPI klanten van dienst te kunnen zijn en heten hen welkom in de BioFocus DPI familie.”

“De verkoop van de drug discovery services van DPI aan Galapagos, gecombineerd met de eerder aangekondigde fusie van DPI met Infinity Pharmaceuticals, Inc., is een uitstekende ontwikkeling voor onze aandeelhouders,” aldus Michael C. Venuti, Ph.D., Acting Chief Executive Officer van DPI. ” Zoals al genoemd in onze aankondiging van de verwachte fusie met Infinity, is de verkoop van deze operationele activiteiten een belangrijk onderdeel van die transactie.  Met het rondkomen van deze verkoop dragen wij de DPI-activiteiten over aan Galapagos, een bedrijf met een bewezen businessmodel gebaseerd op een combinatie van interne productontwikkeling en wereldwijd contract-onderzoek.  Deze transactie zal onze cash positie aanzienlijk versterken wat zal helpen om een netto liquide middelen balans te verkrijgen die op het moment van afronden van de fusie met Infinity ruim binnen onze begrote $70-75 miljoen ligt; dit zal de basis zijn om de aandelen-ruilverhouding vast te stellen voor de fusie met Infinity.  We zijn ervan overtuigd dat DPI’s huidige aandeelhouders gediend zijn met de combinatie van deze twee strategische transacties, waarmee zij een waardevolle aandelenpositie verkrijgen gebaseerd op Infinity’s vergevorderde drug discovery programma’s en productenpijplijn” concludeert Venuti.

Strategische rationale voor de overname

Galapagos neemt de activiteiten van DPI over als onderdeel van haar strategie om wereldwijd een leidende positie te verwerven op het gebied van drug discovery services, van target discovery tot  het afleveren van moleculen met klinisch Proof of Concept.  Galapagos combineert haar serviceactiviteiten (BioFocus DPI) met eigen drug discovery programma’s op het gebied van bot- en gewrichtsziekten, met als doel eigen medicijnen te ontwikkelen.  Met dit hybride bedrijfsmodel verkrijgt Galapagos inkomsten uit de drug discovery expertise van BioFocus DPI, terwijl ze tegelijkertijd bouwt aan een pijplijn van kandidaat medicijnen die de basis zullen vormen voor toekomstige ontwikkelingssamenwerkingen.  Deze bedrijfsstrategie toont de waarde aan van Galapagos’ technologie, en het vermindert de kapitaalsbehoefte voor de eigen ontwikkeling van kandidaat medicijnen.

De vier vestigingen van DPI versterken en verbreden het productaanbod van BioFocus als volgt:

• De Zwitserse laboratoria hebben uitstekende vroege drug discovery activiteiten, het vinden van chemische moleculen die als basis van een ontwikkelingsprogramma kunnen dienen (ontwikkeling van assays en high-throughput screening), met een collectie van meer dan 600,000 synthetisch chemische moleculen een zeer forse uitbreiding voor de collectie van BioFocus;
  •  De Duitse vestiging heeft een unieke collectie van natuurlijke moleculen afkomstig van micro-organismen (o.a. uit de bacterie Actinomycetes), met meer dan 140,000 geïsoleerde sub-fracties, meer dan 75,000 gezuiverde extracten en meer dan 1,000 gezuiverde en geïdentificeerde moleculen.  Dit platform complementeert de huidige expertise van BioFocus op het gebied van synthetische chemie;
  •  Het onderdeel in San Diego heeft een platform voor late drug discovery (zogenaamde lead optimalisering) en ontwikkeling van chemische molecuul collecties, die voor extra capaciteit voor BioFocus contracten kan zorgen.  Deze vestiging zal het hoofdkantoor worden voor de Noord-Amerikaanse activiteiten van Galapagos;
  •  In San Francisco bevindt zich een zgn. compound management vestiging, opgericht in samenwerking met de National Institutes of Health, een van ‘s werelds meest vooraanstaande medische organisaties.  Deze locatie beheert  de chemische molecuulcollecties voor meerdere NIH screening centers voor de komende jarenMet de San Francisco vestiging breidt BioFocus haar service-aanbod uit, en kan het deze infrastructuur aan pharma- en biotech-partners aanbieden.
  •  Het verkoopskantoor in Tokio zorgt voor een vertegenwoordiging van BioFocus in de aantrekkelijke Japanse farma-sector.
    Galapagos zal deze vestigingen onderbrengen in de servicedivisie BioFocus DPI.  Er zijn ongeveer 100 medewerkers werkzaam in de DPI locaties, wat het totaal aantal medewerkers van Galapagos brengt op meer dan 320, waaronder 144 PhDs, in 7 verschillende landen.

Met de vestigingen in San Diego en San Francisco verkrijgt Galapagos ook een sterke basis in de VS naast haar bestaande verkoopkantoor in Boston dat in november 2005 werd geopend.  Galapagos zal deze locaties gebruiken om haar zichtbaarheid en marktaandeel in de VS drug discovery markt te vergroten.

Galapagos verwacht dat de DPI onderdelen in de resterende 6 maanden van 2006 meer dan €8 miljoen zullen bijdragen aan de externe omzet van BioFocus DPI.  Grote klanten in 2006 van de DPI-vestigingen zijn onder meer Actelion, Allergan, Biovitrum, GSK, Mitsubishi Pharma, NIH, Novartis en Ono.

De acquisitie van DPI’s operationele activiteiten past zeer goed in de strategie van Galapagos en BioFocus om turn-key  contracten aan te gaan met farmaceutische en biotechnologische bedrijven, “van target-tot-kandidaat medicijn”.  Het versterkt de BioFocus technologie en het service-aanbod en het zorgt voor de onderzoekscapaciteit die nodig is in dergelijke allianties.  De nu verkregen extra capaciteit zal gedeeltelijk gebruikt worden voor de uitbreiding van het artrose programma binnen de alliantie met GSK die vorige week is aangekondigd.  Bovendien biedt  DPI de capaciteit die BioFocus zoekt om haar orderportefeuille te kunnen bedienen.

Conference call en webcast presentatie

De heren Venuti, Van de Stolpe en Smith (CFO Galapagos)  zullen vandaag een gezamenlijke teleconferentie houden die begint om 10.30 uur (CET).  Voor deelname aan de teleconferentie, kunt u +32 2290 1608 bellen, minimaal tien minuten voor aanvang.  Na de presentatie zal een vraag- en antwoordsessie volgen.  De audio webcast is live  te volgen via Galapagos’ website www.glpg.com en DPI’s website www.discoverypartners.com, en zal na de uitzending beschikbaar blijven op de websites van beide bedrijven.

Over Galapagos NV

Galapagos is een beursgenoteerde onderneming die zich richt op innovatief gentechnologisch geneesmiddelenonderzoek (Euronext Brussel, GLPG; Euronext Amsterdam, GLPGA, Londen AiM: GLPG) dat programma’s heeft om medicijnen te ontwikkelen, gebaseerd op eigen doeleiwitten (“targets“) die een rol spelen bij de bot- en gewrichtsziekten osteoartritis, osteoporose en reumatoïde artritis.  Via haar divisie BioFocus, biedt Galapagos een breed scala aan van producten en diensten op het gebied van “target-tot-kandidaat medicijn”.  Farmaceutische en biotechnologie bedrijven krijgen hiermee toegang tot technologie om targets te ontdekken en te valideren alsmede drug discovery activiteiten tot en met het afleveren van een preklinisch kandidaat medicijn.  Daarnaast levert BioFocus adenovirale reagentia voor de snelle identificatie en validatie van nieuwe targets en collecties van chemische moleculen voor drug discovery.  Tot op het moment dat deze transactie gesloten is, heeft Galapagos meer dan 220 medewerkers, waaronder 80 PhDs, en vestigingen in Mechelen, België, Saffron Walden, Engeland  en Leiden, Nederland.  Tot haar partners behoren Amgen, AstraZeneca, BASF, Boehringer Ingelheim, Celgene, GlaxoSmithKline, Idenix, Novartis, Organon, Roche, Serono, Vertex, en Wyeth.   Meer informatie over Galapagos en BioFocus is te vinden op www.glpg.com.

Over Discovery Partners International, Inc.

Tot op het moment dat deze transactie gesloten is, biedt Discovery Partners International, Inc., een bedrijf dat zich richt op drug discovery met zowel synthetisch chemische als natuurlijke moleculen, services aan farmaceutische en biofarmaceutische bedrijven.  DPI heeft een actieve bijdrage geleverd aan tientallen samenwerkingen in  drug discovery.  Het hoofdkantoor van DPI is gevestigd in San Diego, Californië, met locaties in de Verenigde Staten en Europa.  Meer informatie over Discovery Partners International is te vinden op www.discoverypartners.com.

Toekomstgerichte verklaringen

Dit bericht bevat bepaalde toekomstgerichte verklaringen die risico’s en onzekerheden inhouden die er toe zouden kunnen leiden dat de werkelijke resultaten beduidend verschillen van historische resultaten of van toekomstige resultaten die door dergelijke toekomstgerichte verklaringen expliciet of impliciet worden uitgedrukt.  U wordt verzocht om verklaringen met de woorden “kan”, “zal”, “zou”, “zou kunnen”, “zou moeten”, “gelooft”, “schat”, “voorspelt”, “potentieel”, “verwacht”, “plant”, “streeft naar”, “continueert”, “vooruitzicht”, “bedoelt”, “doelstelling” of de negatieve versie van deze woorden of andere vergelijkbare woorden, te beschouwen als onzeker en toekomstgericht.
    Elke toekomstgerichte verklaring is gemaakt overeenkomstig Sectie 27A van de “Securities Act 1933”, als gewijzigd, en sectie 21E van de “Securities Exchange Act 1934”, als gewijzigd.  Elke toekomstgerichte verklaring gedaan door DPI of Galapagos geldt slechts op de datum waarop ze gedaan wordt.  DPI en Galapagos gaan geen enkele verplichting aan om een bepaalde toekomstgerichte verklaring publiekelijk te  verduidelijken, noch als gevolg van nieuwe informatie, toekomstige gebeurtenissen of anderszins.

Dergelijke toekomstgerichte verklaringen omvatten verklaringen betreffende de voorgestelde transactie tussen DPI en Galapagos en de timing voor afsluiting ervan, de bijdrage van de te verwerven activa aan de inkomsten van BioFocus in de tweede helft van 2006, de integratie van deze activa in Galapagos’ bestaande activiteiten, met inbegrip van het behouden van het niveau van dienstverlening aan de huidige DPI cliënten, de verwachte afslanking van DPI’s algemene en administratieve diensten in San Diego, de voordelen van de voorgestelde transactie voor Galapagos’ bestaande activiteiten, met inbegrip van haar technologie, product aanbod, klantenbasis, markt en concurrentiepositie, Galapagos’ rationale en strategie voor de voorgestelde transactie, en de voordelen van de voorgestelde transactie voor DPI, met inbegrip van haar aandeelhouders en met betrekking tot de omwisselingsratio te gebruiken in de fusie van DPI met Infinity en de mogelijkheid van DPI om deze laatstgenoemde transactie te voltooien.  Factoren die er toe kunnen leiden dat werkelijke resultaten beduidend verschillen, omvatten het risico dat DPI en Galapagos niet in staat zouden zijn om de voorgestelde transactie te voltooien, het risico dat de activa die verworven worden niet volgens verwachting in Galapagos geïntegreerd kunnen worden of op andere wijze niet de verwachte voordelen voor Galapagos oplevert, het risico dat de voorgestelde transactie samen met de voorgestelde fusie tussen DPI en Infinity niet de verwachte voordelen zullen opleveren voor de DPI aandeelhouders en dat de Netto-Kaspositie van DPI op het moment van de voltooiing van de fusie met DPI lager zal zijn dan op dit moment verwacht wordt, en risico’s en onzekerheden die vollediger beschreven zijn in DPI’s jaarverslag op “Form 10-K” voor het boekjaar geëindigd op 31 december 2005 en het kwartaalverslag op “Form 10-Q” voor het kwartaal geëindigd op 31 maart 2006, als neergelegd bij de “Securities and Exchange Commission” en DPI’s andere SEC rapporten.

CONTACT:

Voor Discovery Partners International:        Voor Galapagos NV:
    Michael C. Venuti, Ph.D.                            Onno van de Stolpe
    Acting CEO                                                CEO
    Tel: +1 858 455 8600                                 Tel: +31 6 290 980 28
    ir@discoverypartners.com                           ir@glpg.com

OPMERKINGEN VOOR DPI-INFINITY AANDEELHOUDERS:

Additional information about the DPI-Infinity merger and where to find it

In connection with the proposed merger between DPI and Infinity described herein, DPI filed a registration statement on Form S-4 on May 24, 2006 with the SEC, that contains a proxy statement/prospectus.  Investors and security holders of DPI and Infinity are urged to read the proxy statement/prospectus (including any amendments or supplements to the proxy statement/prospectus) regarding the proposed merger because it contains important information about DPI, Infinity and the proposed merger.  Securityholders will be able to obtain a copy of the proxy statement/prospectus, as well as other filings containing information about DPI and Infinity, without charge, at the SEC’s Internet site (http://www.sec.gov).  Copies of the proxy statement/prospectus can also be obtained, without charge, by directing a request to Discovery Partners International, Inc., 9640 Towne Centre Drive, San Diego, CA 92121, Attention: Investor Relations, Telephone: (858) 455-8600.

Participants in the solicitation

DPI and its directors and executive officers and Infinity and its directors and executive officers may be deemed to be participants in the solicitation of proxies from the stockholders of DPI in connection with the proposed merger of DPI with Infinity.  Information regarding the special interests of these directors and executive officers in the merger transaction is included in the proxy statement/prospectus referred to above.  Additional information regarding the directors and executive officers of DPI is also included in DPI’s proxy statement for its 2006 Annual Meeting of Stockholders, which was filed with the SEC on April 6, 2006.  This document is available free of charge at the SEC’s web site (www.sec.gov) and from Investor Relations at DPI at the address described above.