Galapagos krijgt €1,8 miljoen subsidie toegekend voor nieuwe methoden in geneesmiddelenontwikkeling

Mechelen, België; 26 juli 2006 – Galapagos NV (Euronext & LSE: GLPG), een geïntegreerde drug discovery onderneming, kondigt vandaag aan dat zij van de Vlaamse regering een subsidie ter waarde van €1,8 miljoen krijgt toegekend via IWT-bedrijfssubsidie (Instituut voor de aanmoediging van innovatie door Wetenschap & Technologie in Vlaanderen)Galapagos zal met deze subsidie een aantal innovatieve biologische modelsystemen ontwikkelen voor de behandeling van reuma en osteoporose, beide kernprogramma’s van Galapagos.  Als onderdeel van dit project zal Galapagos samenwerken met drie gerenommeerde onderzoeksinstellingen: de Universiteit Antwerpen, de Universiteit Gent en het Vlaams Instituut voor Biotechnologie (VIB).

Binnen dit twee jaar durende project zullen innovatieve modelsystemen ontwikkeld worden met als doel het succes van medicijnontwikkeling sterk te vergroten.  Galapagos zal met de drie onderzoeksinstellingen samenwerken om celcultuursystemen, proefdiermodellen en  patiënt-modelsystemen te ontwikkelen die nodig zijn om het effect van potentiële medicijnen voor de behandeling van osteoporose en reuma te evalueren.  De te ontwikkelen technologie heeft tot doel de slagingskans tot klinische fase 2 (“Proof of Concept”) te vergroten en de tijdsduur om kandidaat medicijnen in de kliniek te krijgen te reduceren.

“Deze €1,8 miljoen steun van het IWT zal een belangrijk deel van onze geplande investering in nieuwe biologische modellen financieren.  Succesvolle ontwikkeling hiervan zal de afhankelijkheid van proefdierexperimenten verder verminderen en leiden tot een kosteneffectievere en snellere ontwikkeling van innovatieve medicijnen”, aldus Onno van de Stolpe, CEO van Galapagos.  “In vergelijking met de traditionele systemen die gebruikt worden door de farmaceutische industrie, zal deze state-of-the-art technologie Galapagos een unieke positie kunnen opleveren in de medicijnontwikkeling voor bot- en gewrichtsziekten”.

Galapagos is een beursgenoteerde onderneming die zich richt op innovatief gentechnologisch geneesmiddelenonderzoek (Euronext Brussel, GLPG; Euronext Amsterdam, GLPGA, Londen AiM: GLPG) dat programma’s heeft om medicijnen te ontwikkelen, gebaseerd op eigen doeleiwitten (“targets“) die een rol spelen bij de bot- en gewrichtsziekten osteoartritis, osteoporose en reumatoïde artritis.  Via haar divisie BioFocus DPI, biedt Galapagos een breed scala aan van producten en diensten op het gebied van “target-tot-kandidaat medicijn”.  Farmaceutische en biotechnologie bedrijven krijgen hiermee toegang tot technologie om targets te ontdekken en te valideren alsmede drug discovery activiteiten tot en met het afleveren van een preklinisch kandidaat medicijn.  Daarnaast levert BioFocus DPI adenovirale reagentia voor de snelle identificatie en validatie van nieuwe targets en collecties van chemische moleculen voor drug discovery.  Galapagos heeft meer dan 330 medewerkers, waaronder 144 PhDs, in zeven landen, met hoofdkantoor in Mechelen, België.  Meer informatie over Galapagos en BioFocus DPI is te vinden op www.glpg.com.

CONTACT:

Tel: +31 6 290 980 28

This press release may contain forward-looking statements, including, without limitation, statements containing the words “believes”, “anticipates”, “expects”, “intends”, “plans”, “seeks”, “estimates”, “may”, “will” and “continues” as well as similar expressions.  Such forward-looking statements may involve known and unknown risks, uncertainties and other factors which might cause the actual results, financial condition, performance or achievements of Galapagos, or industry results, to be materially different from any future results, financial conditions, performance or achievements expressed or implied by such forward-looking statements.  Given these uncertainties, the reader is advised not to place any undue reliance on such forward-looking statements.  These forward-looking statements speak only as of the date of publication of this document.  Galapagos expressly disclaims any obligation to update any such forward-looking statements in this document to reflect any change in its expectations with regard thereto or any change in events, conditions or circumstances on which any such statement is based, unless required by law or regulation.