Galapagos kondigt een exclusieve overeenkomst aan met Upstate voor het aanbieden en verkopen van haar adenovirale producten

Mechelen, België; 17 mei 2006 – Galapagos NV (Euronext & LSE: GLPG) kondigt vandaag aan dat haar servicedivisie BioFocus en Upstate, een divisie van Serologicals (NASDAQ; SERO), een exclusieve marketing- en verkoopovereenkomst gesloten hebben voor adenovirale producten van Galapagos, wereldwijd exclusief Japan. Volgens de overeenkomst zal Upstate, een van de grootste leveranciers van cell signaling producten en diensten voor de drug discovery industrie, haar organisatie voor productie, marketing, verkoop, klantenondersteuning en technische ondersteuning gebruiken voor de promotie van de adenovirale producten van BioFocus.  Galapagos zal hiervoor double-digit royalties op de verkoop door Upstate ontvangen.

Upstate kan door deze overeenkomst tegemoet komen aan de vraag naar adenovirale reagentia als onderzoekshulpmiddelen in drug discovery. Life science wetenschappers van universiteiten, biotechnologische en farmaceutische bedrijven zijn continu op zoek naar de beste onderzoeksmethoden voor drug discovery onderzoek. De beschermde adenovirale technologie van Galapagos is de basis van een productlijn van reagentia, waarbij de expressie van specifieke menselijke eiwitten omlaag of omhoog gebracht kunnen worden in menselijke cellulaire testen.  Deze methode heeft zichzelf bewezen als beste keuze voor target discovery in vele farmaceutische en biotechnologische bedrijven, en heeft geleid tot de identificatie van nieuwe drug targets in diverse ziektegebieden. Kenmerken van de adenovirale technologie zijn de stabiliteit van de verhoogde en verlaagde eiwitniveaus en de geschiktheid voor het gebruik in high-throughput testen in menselijke primaire cellen. Deze eigenschappen zouden de adenovirale technologie in staat moeten stellen effectief de concurrentie aan te gaan in de wereldwijde markt voor siRNA reagentia, een markt dievolgens de experts kan doorgroeien tot $ 270 miljoen in 2008.  Galapagos behoudt zich het recht voor om deze producten te blijven leveren aan haar bestaande klanten.

“Galapagos is succesvol geweest in het op de markt brengen van haar op adenovirus gebaseerde producten bij farma- en biotech-bedrijven. Door deze alliantie met Upstate, kan een veel groter klantenbestand aangesproken worden, inclusief de uitgebreide academische onderzoeksmarkt die goed bediend wordt door de marketing- en verkooporganisatie van Upstate” aldus Onno van de Stolpe, Chief Executive Officer van Galapagos. “Wij zijn ervan overtuigd dat Upstate de unieke karakteristieken van onze siRNA-gebaseerde adenovirale reagentia volledig zal exploiteren en de bekendheid en het gebruik ervan door onderzoekers wereldwijd zal verhogen.”

Galapagos is een beursgenoteerde onderneming die zich richt op innovatief gentechnologisch geneesmiddelenonderzoek (Euronext Brussel, GLPG; Euronext Amsterdam, GLPGA, London AiM: GLPG) dat programma’s heeft om medicijnen te ontwikkelen, gebaseerd op eigen doeleiwitten (“targets“) die een rol spelen bij de bot- en gewrichtsziekten osteoartritis, osteoporose en reumatoïde artritis.  Via haar divisie BioFocus, biedt Galapagos een breed scala aan van producten en diensten op het gebied van “target-tot-kandidaat medicijn”.  Farmaceutische en biotechnologie bedrijven krijgen hiermee toegang tot technologie om targets te ontdekken en te valideren alsmede drug discovery activiteiten tot en met het afleveren van een preklinisch kandidaat medicijn.  Daarnaast levert BioFocus adenovirale reagentia voor de snelle identificatie en validatie van nieuwe targets en collecties van chemische moleculen voor drug discovery.  Galapagos heeft meer dan 210 medewerkers, waaronder 80 PhDs, en heeft vestigingen in Mechelen, België, Saffron Walden, Engeland  en Leiden, Nederland.  Tot haar partners behoren Amgen, AstraZeneca, BASF, Boehringer Ingelheim, Celgene, GlaxoSmithKline, Idenix, Novartis, Organon, Roche, Serono, Vertex, en Wyeth.   Meer informatie over Galapagos en BioFocus is te vinden op www.glpg.com.