Galapagos cijfers 2008 en verwachtingen 2009

•            2008 inkomsten €77 miljoen

•            Kaspositie op 31 december 2008: €27 miljoen

•            Alle programma’s op schema naar de kliniek

•            BioFocus DPI winstgevend

•            Verwachtingen 2009: inkomsten €100 miljoen, eindejaars kaspositie €20 miljoen

Mechelen, België; 28 januari 2009 – Galapagos NV (Euronext: GLPG) maakt de voorlopige resultaten over 2008 bekend.  De inkomsten bedroegen €77 miljoen, een groei van 17% ten opzichte van 2007 en conform de afgegeven verwachting van €75-80 miljoen.  De sterke cashflow uit de strategische allianties leverde, samen met het resultaat van BioFocus DPI, een eindejaars kaspositie op van €27 miljoen.  Dit is 8% beter dan eerder uitgesproken verwachtingen.  Voor 2009 voorziet Galapagos de klinische ontwikkeling van drie programma’s, inkomsten van €100 miljoen en een eindejaars kaspositie van €20 miljoen.

Bij de presentatie van de jaarcijfers op 6 maart 2009 zal Galapagos haar 2008 inkomstengroei, voortkomend uit de allianties met de farma-partners en de verbetering van het resultaat van BioFocus DPI, toelichten.  In haar farma-allianties heeft Galapagos uitstekende resultaten geboekt en daarmee meerdere succesbetalingen ontvangen van haar partners GlaxoSmithKline, Lilly en Janssen Pharmaceutica.  BioFocus DPI liet zowel een omzetgroei als verbetering van de marges zien, waardoor 2008 met winst werd afgesloten.  De inkomsten uit de allianties leidden, samen met het positieve resultaat van BioFocus DPI,  tot een kaspositie van €27 miljoen aan het eind van 2008.

In 2008 ging Galapagos een alliantie aan met Merck op gebied van diabetes en obesitas, en startte het een strategische samenwerking met MorphoSys op gebied van antilichamen.  Voorts voltooide Galapagos een Fase I/II studie met Nanocort, en selecteerde het pre-klinische kandidaat medicijnen voor artrose en de spierziekte cachexia.  De reuma- en botmetastase programma’s boekten goede voortgang en zijn klaar voor Fase I klinische studies in 2009.  BioFocus DPI breidde haar lange-termijn samenwerkingen met Amgen, Lilly en Merck Serono uit en tekende voorts een aantal nieuwe overeenkomsten.

De succesbetalingen die de farma-allianties opleveren, in combinatie met de sterke orderportefeuille van BioFocus DPI, sterken het Galapagos management in haar verwachtingen voor 2009, met verwachte inkomsten van €100 miljoen en een eindejaars kaspositie van €20 miljoen.

“Galapagos heeft in 2008 sterke resultaten afgeleverd in al haar allianties,” zegt Onno van de Stolpe, CEO van Galapagos.  “Dit leidde tot een sterke stijging van succesbetalingen.  Onze alliantie-strategie heeft sinds de start in 2006 al €60 miljoen aan cash binnengebracht, waarmee we de toename van onze investeringen in R&D grotendeels hebben kunnen financieren.  Ons alliantie-model is een strategisch andere manier voor de industrie om medicijnen te ontwikkelen, en zowel Galapagos als haar farma-partners plukken hier de vruchten van.  We staan op het punt om onze dossiers voor het testen in de mens van onze kandidaat medicijnen in te dienen, wat zal leiden tot een significante klinische pijplijn, met één Fase II en twee Fase I studies in de planning voor 2009.  Tenslotte stemt de turnaround bij BioFocus DPI in 2008 tot tevredenheid.  Ondanks de verkoop van de activiteiten in Londen en San Diego, liet de service-divisie een gezonde double digit inkomstengroei zien.  Naar verwachting zullen de voordelen van de consolidatie die we in de afgelopen jaren hebben doorgevoerd bij BioFocus DPI verder doorzetten dit jaar, waarmee de service-divisie in 2009 een aanzienlijke bijdrage gaat leveren aan het resultaat van de onderneming.  Met onze brede producten-pijplijn en verwachte inkomsten van €100 miljoen is Galapagos duidelijk een plaats aan het innemen in de top van de Europese biotech.”

Deze voorlopige financiële resultaten zijn nog niet gecontroleerd door de bedrijfsrevisor en kunnen afwijken van de actuele resultaten.

Galapagos (Euronext GLPG; OTC: GLPYY) is een biotechnologiebedrijf met preklinische onderzoeksprogramma’s in bot- en gewrichtsziekten en bot metastase.  Galapagos’ service-divisie BioFocus DPI levert de farma en biotech-industrie een breed scala aan producten en diensten op het gebied van target-tot-kandidaat medicijn.  Dit omvat zowel identificatie en validatie van nieuwe targets, als screening en drug discovery, tot en met het afleveren van een preklinisch kandidaat medicijn.  Daarnaast levert BioFocus DPI adenovirale reagentia voor de snelle identificatie en validatie van nieuwe targets, collecties van chemische moleculen voor drug discovery evenals ADMET producten om chemische moleculen te selecteren.  Galapagos heeft 460 medewerkers in zes landen, met haar hoofdkantoor in Mechelen, België.  Meer informatie over Galapagos en BioFocus DPI is te vinden op www.glpg.com en www.biofocusdpi.com.

ir@glpg.com

Dit bericht kan toekomstgerichte verklaringen bevatten, zoals, bijvoorbeeld, verklaringen die de woorden “gelooft”, “verwacht”, “streeft naar”, “plant”, “tracht”, “schat”, “kan”, “zal”, “zou kunnen” en “continueert” bevatten, alsmede gelijkaardige uitdrukkingen. Dergelijke toekomstgerichte verklaringen kunnen gekende en ongekende risico’s en onzekerheden en andere factoren inhouden die er toe zouden kunnen leiden dat de werkelijke resultaten, financiële toestand, prestaties of realisaties van Galapagos, of resultaten van de industrie, beduidend verschillen van historische resultaten of van toekomstige resultaten, financiële toestand, prestaties of realisaties die door dergelijke toekomstgerichte verklaringen expliciet of impliciet worden uitgedrukt.  Gelet op deze onzekerheden wordt de lezer aangeraden om geen overdreven vertrouwen te hechten aan deze toekomstgerichte verklaringen.  Deze toekomstgerichte verklaringen gelden slechts op de datum van publicatie van dit document.  Galapagos wijst uitdrukkelijk elke verplichting af om toekomstgerichte verklaringen in dit document bij te werken als weerspiegeling van enige wijziging van haar verwachtingen aangaande deze toekomstgerichte verklaringen of van enige wijziging in de gebeurtenissen, voorwaarden en omstandigheden waarop dergelijke verklaringen zijn gebaseerd, tenzij dit wettelijk of reglementair verplicht is.