Galapagos, ZoBio, Pyxis Discovery en de Universiteit Leiden gaan samenwerken in de ontwikkeling van artritis geneesmiddelen

Als deelnemer aan deze samenwerking zal Galapagos zijn artritis ziekte biologie inbrengen alsook een gevalideerd target dat de basis vormt voor de ontwikkeling van een geneesmiddel en dat gevonden is met behulp van zijn siRNA-technologie. ZoBio is verantwoordelijk voor de identificatie van het kandidaat medicijn door zijn gepatenteerde TINS (Target Immobilized NMR Screening) technologie, die nog geavanceerder zal worden via co-ontwikkeling met de Universiteit Leiden. Pyxis Discovery zal haar expertise op het gebied van computational chemistry aanwenden voor het ontwerpen van speciale gefragmenteerde molecuul collecties die getest gaan worden op het target.

“Dit is een sterke combinatie van partners en technologieën en dat deze subsidie aan dit project is toegekend bevestigd dit. We zijn blij om een van onze targets te kunnen gaan gebruiken in samenwerking met deze partners om een medicijn tegen artritis te ontwikkelen,” zei Onno van de Stolpe, CEO van Galapagos. “Het past uitstekend in onze strategie om een brede pijplijn te creëren van kandidaat medicijnen tegen bot- en gewrichtsziekten.” “Dit project is een belangrijke start in het geneesmiddelenonderzoek voor ZoBio en een kans om duidelijk de superieure snelheid en selectiecapaciteit van TINS te demonstreren” zei Gregg Siegal, Chief Scientific Officer van ZoBio. Jan Schultz, Managing Director Business Development van Pyxis Discovery, voegde hieraan toe “We zien fragment-gebaseerd geneesmiddelenonderzoek als een veelbelovende technologie en dit project zal ons zeer waardevol inzicht geven in de efficiëntie van deze strategie voor medicijnen onderzoek.”

Galapagos is een beursgenoteerde onderneming (Euronext Brussel, GLPG; Euronext Amsterdam, GLPGA) die zich richt op innovatief gentechnologisch geneesmiddelenonderzoek. De onderneming heeft met succes een aantal nieuwe targets ontdekt en gevalideerd die een rol spelen bij de bot- en gewrichtsziekten osteoartritis, osteoporose en reumatoïde artritis, alsook bij astma en de ziekte van Alzheimer. De gepatenteerde targets en moleculen die in deze onderzoeksprogramma’s werden ontdekt en gevalideerd, vormen de basis voor de ontwikkeling van nieuwe geneesmiddelen door Galapagos. Bepaalde targets en moleculen worden in licentie gegeven via partnerovereenkomsten met farmaceutische bedrijven gedurende het ontwikkelingstraject van een project.

Galadeno is de partnering divisie van Galapagos. Galadeno biedt functionele testen en reagentia aan voor farmaceutische en biotechnologische bedrijven die in bepaalde ziekten nieuwe targets willen identificeren en valideren. Galapagos heeft 71 medewerkers, waaronder 17 PhD’s, en is gevestigd in Mechelen, België en Leiden, Nederland. Daarnaast heeft Galapagos met een aantal wereldwijd opererende farmaceuten partnerovereenkomsten gesloten waaronder Bayer, Boehringer Ingelheim, Celgene, GlaxoSmithKline, Novartis, Vertex en Wyeth.

Meer informatie over Galapagos en Galadeno is te vinden op www.glpg.com.

Onno van de Stolpe

CEO Galapagos

Phone: +31 62 909 8028

E-mail: onno@galapagos.be

Over ZoBio

ZoBio, opgericht in 2004 als een spin-off van de Universiteit Leiden, ontwikkelt innovatieve fragmentgebaseerde screen methoden voor een breed scala aan farmacologische targets waarbij Nucleaire Magnetische Resonantie (NMR) gebruik wordt. Met de gepatenteerde TINS (Target Immobilized NMR Screening) technologie is het mogelijk om versneld lead verbindingen te identificeren met optimale eigenschappen voor verdere geneesmiddelontwikkeling. De screen technologie van ZoBio biedt met name uitkomst voor waardevolle farmacologische targets waarop huidige beschikbare technologieën moeilijk of niet toepasbaar zijn. Na een succesvolle ontwikkeling van het TINS technologie platform gaat ZoBio over naar een fase waarin ontdekking van medicijnen op zowel eigen targets als in samenwerking met andere biotech en farmaceutische partners centraal staat.

Meer informatie over ZoBio is te vinden op www.zobio.com.

Gregg Siegal

Chief Scientific Officer

Phone: +31 61 823 3454

E-mail: info@zobio.com

Over Pyxis Discovery

Pyxis Discovery levert collecties chemische verbindingen aan farmaceutische en biotechnologische bedrijven die zich bezighouden met geneesmiddelenonderzoek. Pyxis Discovery richt zich daarbij met name op het slim ontwerpen van nieuwe chemische verbindingen, waarbij zij gebruik maakt van zelf ontwikkelde software die correlaties kan leggen tussen de chemische structuur en biologische aktiviteit. De verkregen informatie wordt gebruikt om nieuwe verbindingen te ontwerpen, die een hoge kans hebben om biologisch aktief te zijn. Deze verbindingen worden vervolgens gesynthetiseerd.

Bij het ontwerpen van de verbindingen past Pyxis Discovery strikte criteria toe met betrekking tot de farmacologische eigenschappen. Verder worden specifieke chemische eigenschappen in de verbindingen ingebouwd, zodat de optimalisatie van de verbinding gemakkelijker wordt. Dit alles met als doel om de kans te verhogen dat de verbindingen het preklinische onderzoek succesvol doorlopen. Het gebruik maken van collecties van Pyxis Discovery resulteert in efficiënt biologisch testen en lagere uitvalpercentages in het verdere ontwikkelingsproces. Collecties van Pyxis Discovery bieden derhalve een hogere kans dat verbindingen klinisch kunnen worden getest.

Meer informatie over Pyxis Discovery is te vinden op www.pyxis-discovery.com.

Jan Schultz

Managing Director Business Development