Galapagos selecteert preklinisch kandidaat medicijn voor cachexia

Mechelen, België en Biocitech Park, Romainville, Frankrijk; 5 januari 2009 – Galapagos NV (Euronext: GLPG) kondigt vandaag aan dat zij een kandidaat medicijn heeft geselecteerd voor preklinische ontwikkeling binnen haar onderzoek aan cachexia (gewichtsverlies en verlies van spiermassa).  Dit kandidaat medicijn is door Galapagos ontwikkeld in het Selective Androgen Receptor Modulator (SARM) programma en heeft een succesvol Proof of Concept laten zien in dierstudies.

Het preklinische kandidaat medicijn G100192 van Galapagos bindt zich sterk en selectief aan androgene receptoren.  Hierdoor is dit kandidaat medicijn mogelijk effectief zonder de cardiovasculaire-, prostaat- of andere bijwerkingen die meestal samengaan met deze therapie.  Galapagos streeft naar een eenmaal daagse tablet die de spiermassa en -functie verbetert en daarnaast minimale invloed heeft op de hormoon-balans van de cachexia patiënt.  De resultaten van uitgevoerde dierstudies geven Galapagos vertrouwen dat dat doel haalbaar is.

In het SARM programma is de strategie van Galapagos om het kandidaat medicijn eerst voor cachexia te ontwikkelen, met botontkalking als mogelijke tweede indicatie.  In februari 2008 liet Galapagos weten dat het SARM programma een beperkte opname van het werkzame molecuul in het bloed liet zien.  De onderzoeksgroep van Galapagos in het Biocitech Park in Romainville heeft vervolgens een doorbraak gerealiseerd met de werkzaamheid en opname van het molecuul, en dat heeft binnen 10 maanden geleid tot een preklinisch kandidaat medicijn.

G100192 is een nieuw molecuul waarvoor wereldwijd patenten zijn aangevraagd.  Het SARM programma is een aanvulling op de portfolio van R&D programma’s die Galapagos zelfstandig ontwikkelt.  In deze groep zitten ook het IRA (integrin receptor antagonist) programma tegen botkanker en Nanocort©, tegen acute aanvallen van reuma en multiple sclerose.

“De G100192 kandidaat is een opmerkelijk succesverhaal.  Van een bijna volledig beëindigd programma in februari 2008, hebben onze onderzoekers door toepassing van zgn. rational drug design een totaal nieuw molecuul ontworpen dat het probleem van de beperkte opname in het bloed volledig heeft opgelost.  G100192 laat een prachtige werkzaamheid en veiligheid zien,” zegt Onno van de Stolpe, CEO van Galapagos.  “Hierdoor biedt ons kandidaat medicijn voor cachexia uitstekende perspectieven voor deze belangrijke ziekte, en dat in een markt waar er maar beperkte concurrentie is.  We zijn dan ook enthousiast om dit molecuul zo snel mogelijk in de klinische fase te brengen.”

Over cachexia
Cachexia is het verlies van eetlust, gewicht en spiermassa bij personen die niet actief op dieet staan, maar waarbij de oorzaak ligt bij een onderliggende ziekte, met name bij kanker, AIDS en ouderdomsziekten.  Cachexia verzwakt patiënten lichamelijk en beperkt hun mobiliteit.  De respons op behandeling is meestal gering.  Bestaande therapieën voor cachexia – zoals behandeling met corticosteroïden en cytokineremmers – hebben meestal zware bijwerkingen.  De huidige schatting van de markt voor medicijnen tegen cachexia ligt in de buurt van €1 miljard.

Galapagos (Euronext Brussel, GLPG; Euronext Amsterdam, GLPGA, OTC: GLPYY) is een biotechnologiebedrijf met preklinische onderzoeksprogramma’s in bot- en gewrichtsziekten en bot metastase.  Galapagos’ servicedivisie BioFocus DPI levert de farma en biotech-industrie een breed scala aan producten en diensten op het gebied van target-tot-kandidaat medicijn.  Dit omvat zowel identificatie en validatie van nieuwe targets, als screening en drug discovery, tot en met het afleveren van een preklinisch kandidaat medicijn.  Daarnaast levert BioFocus DPI adenovirale reagentia voor de snelle identificatie en validatie van nieuwe targets, collecties van chemische moleculen voor drug discovery evenals ADMET producten om chemische moleculen te selecteren.  Galapagos heeft 460 medewerkers in zes landen, met haar hoofdkantoor in Mechelen, België.  Meer informatie over Galapagos is te vinden op www.glpg.com.

Graham Dixon, PhD
Senior Vice President Drug Discovery
+32 473 86 87 51

Dit bericht kan toekomstgerichte verklaringen bevatten, zoals, bijvoorbeeld, verklaringen die de woorden “gelooft”, “verwacht”, “streeft naar”, “plant”, “tracht”, “schat”, “kan”, “zal”, “zou kunnen” en “continueert” bevatten, alsmede gelijkaardige uitdrukkingen. Dergelijke toekomstgerichte verklaringen kunnen gekende en ongekende risico’s en onzekerheden en andere factoren inhouden die er toe zouden kunnen leiden dat de werkelijke resultaten, financiële toestand, prestaties of realisaties van Galapagos, of resultaten van de industrie, beduidend verschillen van historische resultaten of van toekomstige resultaten, financiële toestand, prestaties of realisaties die door dergelijke toekomstgerichte verklaringen expliciet of impliciet worden uitgedrukt. Gelet op deze onzekerheden wordt de lezer aangeraden om geen overdreven vertrouwen te hechten aan deze toekomstgerichte verklaringen. Deze toekomstgerichte verklaringen gelden slechts op de datum van publicatie van dit document. Galapagos wijst uitdrukkelijk elke verplichting af om toekomstgerichte verklaringen in dit document bij te werken als weerspiegeling van enige wijziging van haar verwachtingen aangaande deze toekomstgerichte verklaringen of van enige wijziging in de gebeurtenissen, voorwaarden en omstandigheden waarop dergelijke verklaringen zijn gebaseerd, tenzij dit wettelijk of reglementair verplicht is.