Galapagos gaat de kliniek in met kandidaat medicijn tegen reuma

Klik hier om toegang te krijgen tot de audio-webcast presentatie om 11.00 uur, inbelnummer +32 2290 1608

• Eerste test in de mens met baanbrekend kandidaat-medicijn
  • Gebaseerd op nieuwe Galapagos target MAPKAPK5
  • Uitgebreide octrooien in de VS toegekend
  •
    Mechelen, België; 27 maart 2009 – Galapagos NV (Euronext: GLPG) kondigt vandaag aan dat zij gestart is met een Fase I klinische studie van haar nieuwe first-in-class kandidaat medicijn GLPG0259 tegen reuma.  GLPG0259 is een middel voor reuma met een nieuw werkingsmechanisme, het is tevens het eerste dat de kliniek ingaat vanuit Galapagos’ technologie-platform.  GLPG0259 werkt via de kinase MAPKAPK5,  een nieuwe benadering van de behandeling van reuma.  Het Amerikaanse Patent Office heeft Galapagos octrooien toegekend zowel op het gebruik van target MAPKAPK5 voor medicijnontwikkeling bij reuma, als op de chemie rond dit kandidaat-medicijn.

Target  MAPKAPK5 (eerder door Galapagos aangeduid als GT418) is een nieuw startpunt voor de behandeling van reuma.  Via haar eigen target discovery platform heeft Galapagos de sleutelrol van dit target in het reuma ziekteproces ontdekt en gevalideerd.  MAPKAPK5 is nog niet eerder met reuma in verband gebracht, en onderzoek door Galapagos heeft aangetoond dat het  betrokken is bij het proces dat leidt tot ontstekingen.  Het kandidaat medicijn GLPG0259 remt MAPKAPK5 in de cel, en laat sterke botbescherming en ontstekingsremming zien in het standaard muizenmodel voor reuma.  GLPG0259 heeft het preklinische ontwikkelingstraject met succes doorlopen.  Galapagos heeft octrooien in de VS toegekend gekregen op het gebruik van target  MAPKAPK5 voor de ontdekking van een medicijn tegen reuma en voor de chemische stoffen die aan deze target binden.  De octrooi-aanvragen in Europa en andere landen zijn nog in behandeling.

GLPG0259 behoort tot Galapagos’ interne reuma programma dat deel uitmaakt van de alliantie met Janssen.  Bij succes met een Fase IIa klinische studie, heeft Janssen de exclusieve optie om een licentie op GLPG0259 te nemen voor €60 miljoen, met daarna mogelijke succesbetalingen aan Galapagos van €776 miljoen plus double-digit royalty’s op wereldwijde verkopen.

“De start van de klinische studie is een zeer bijzonder moment voor Galapagos,” zegt Onno van de Stolpe, CEO van Galapagos.  “Dit is het eerste kandidaat-medicijn dat vanuit ons target platform in de kliniek getest gaat worden, en ik ben dan ook buitengewoon trots op het team dat deze prestatie mogelijk heeft gemaakt.  We hebben dit reuma programma van concept tot kliniek gerealiseerd in minder dan vijf  jaar.  Bovendien kunnen we op basis van een uitgebreide portfolio aan programma’s binnen dit ziektegebied zorgen voor een brede aanpak van reuma.”

Details van de Fase I klinische studie
    De belangrijkste criteria die in deze eerste studie in de mens getoetst zullen worden zijn de veiligheid van GLPG0259, de tolerantie en de farmaco-kinetische eigenschappen.  Het onderzoek is dubbel blind, met enkelvoudige en meervoudige oplopende doses; het zal gedurende de komende maanden worden uitgevoerd bij 34 gezonde vrijwilligers in België.

Over de target discovery van Galapagos en MAPKAPK5
    Galapagos gebruikt haar target discovery platform om nieuwe startpunten (“targets“) te ontdekken voor de ontwikkeling van baanbrekende medicijnen.  In haar reuma-programma testte Galapagos cellen uit de gewrichten van reumapatiënten en identificeerde zo 19 nieuwe targets.  Voor MAPKAPK5 (“mitogen-activated protein kinase-activated protein kinase 5”) werd aangetoond dat het een sleutelrol speelt bij ontstekingen en bij de afbraak van collageen in het menselijk kraakbeen.  Dit target vormde de basis voor de ontdekking en ontwikkeling van het kandidaat-medicijn voor deze Fase I studie.  GLPG0259 is het eerste klinische kandidaat-medicijn met dit werkingsmechanisme.  Galapagos heeft het gebruik van target MAPKAPK5 voor het ontdekken van medicijnen tegen reuma gepatenteerd (Amerikaans octrooi 7.306.923), en tevens de chemische moleculen gericht op MAPKAPK5 (Amerikaans octrooi 7.501.411).

R&D update webcast
    Galapagos zal meer details over onderzoeksresultaten en ontwikkelingsplannen bekend maken tijdens een audio-webcast presentatie die vandaag begint om 11.00 uur.  Klik hier om toegang te krijgen tot de audio-webcast.  Voor deelname aan de teleconferentie kunt u +32 2290 1608 bellen, minimaal tien minuten voor aanvang.  Na de presentatie van de resultaten zal er een vraag- en antwoordsessie volgen.  De presentatie zal onmiddellijk na de uitzending beschikbaar zijn om nogmaals te beluisteren.

Galapagos (Euronext GLPG; OTC: GLPYY) is een biotechnologiebedrijf dat zich met op kleine moleculen toegespitste onderzoeksprogramma’s richt op het ontwikkelen van nieuwe medicijnen tegen bot- en gewrichtsziekten, bot metastase, cachexia, anti infectieziekten en metabolische ziekten.  De onderneming heeft risicodragende allianties gesloten met GlaxoSmithKline, Janssen Pharmaceutica, Eli Lilly en Merck & Co.  Door middel van een alliantie met MorphoSys, ontwikkelt Galapagos ook antilichaamtherapieën tegen bot- en gewrichtsziekten.  Galapagos’ servicedivisie BioFocus DPI levert de farma- en biotech-industrie een breed scala aan producten en diensten in het hele spectrum tussen targets en kandidaat-medicijnen.  Dit omvat zowel identificatie en validatie van nieuwe targets, als screening en drug discovery, tot en met het afleveren van een preklinisch kandidaat medicijn.  Galapagos heeft 480 medewerkers in zes landen, met haar hoofdkantoor in Mechelen, België.  Meer info op www.glpg.com.

Tel: +31 6 290 980 28

Dit bericht kan toekomstgerichte verklaringen bevatten, zoals, bijvoorbeeld, verklaringen die de woorden “gelooft”, “verwacht”, “streeft naar”, “plant”, “tracht”, “schat”, “kan”, “zal”, “zou kunnen” en “continueert” bevatten, alsmede gelijkaardige uitdrukkingen.  Dergelijke toekomstgerichte verklaringen kunnen gekende en ongekende risico’s en onzekerheden en andere factoren inhouden die er toe zouden kunnen leiden dat de werkelijke resultaten, financiële toestand, prestaties of realisaties van Galapagos, of resultaten van de industrie, beduidend verschillen van historische resultaten of van toekomstige resultaten, financiële toestand, prestaties of realisaties die door dergelijke toekomstgerichte verklaringen expliciet of impliciet worden uitgedrukt.  Gelet op deze onzekerheden wordt de lezer aangeraden om geen overdreven vertrouwen te hechten aan deze toekomstgerichte verklaringen.  Deze toekomstgerichte verklaringen gelden slechts op de datum van publicatie van dit document.  Galapagos wijst uitdrukkelijk elke verplichting af om toekomstgerichte verklaringen in dit document bij te werken als weerspiegeling van enige wijziging van haar verwachtingen aangaande deze toekomstgerichte verklaringen of van enige wijziging in de gebeurtenissen, voorwaarden en omstandigheden waarop dergelijke verklaringen zijn gebaseerd, tenzij dit wettelijk of reglementair verplicht is.